Multi considera ca Romania va fi o tara civilizata (sau romanii un popor civilizat – cam totuna) cand se va schimba nu stiu ce in mentalitatea fiecaruia dintre noi si a tuturor dintr-odata. Aproape nimeni nu stie ca “mentalitate” nici nu exista ca obiect, obiect de studiu, concept, teorie sau domeniu dintr-o stiinta oarecare. Nici in psihologie, nici in psihologia sociala, nici in sociologie, in nicio alta stiinta sociala. Exista ceva in istorie, o mica ramura numita “istoria mentalitatilor”, insa aceea e pentru intelectuali. Si mentalitatea ca obiect de analiza mai apare si in literatura comparata, sub forma unui concept cat de cat inchegat, insa si acela e numai pentru specialisti. In rest, “mentalitate” e un simplu cuvant, caruia fiecare ii da ce continut si semnificatie pofteste, de obicei ca un fel de summum al unor entitati bine definite si conceptualizate stiintific, de data aceasta, cum ar fi comportamente, atitudini, imagini, valori etc. In psihologie si sociologie se considera ca “mentalitate” ar fi ceva prea vag si fluid pentru a avea de unde sa fie “apucat” si pentru a putea sa fie prins intr-o teorie, definit, descris si masurat. Si, oricum, e destul ca sunt bine conceptualizate “ingredientele” despre care am vorbit, asa ca nu pare sa fie vreo urgenta cu definirea si introducerea unui nou capitol in aceste stiinte.
Insa nici nu e nevoie de asa ceva, de vreme ce aproape toata lumea, fie constient sau nu, se gandeste si se refera la comportament atunci cand vorbeste despre mentalitate si despre civism, civilitate, despre “a fi civilizat”, in general. Adica “a te purta civilizat”, a face niste lucruri pe care cel care te eticheteaza le vede, se intampla, au un contur sau un rezultat vizibil, pipaibil si mirositor, care lasa urme si consecinte. Ce e dincolo (sau inainte, mai exact spus) de comportament intereseaza doar pe cativa oameni din jurul celui in cauza, oameni foarte, foarte apropiati. Adica trei, patru, cinci, zece, cel mult. Pe ceilalti, pana la cinci sau sase miliarde, cati om fi acum, ii intereseaza doar ceea ce faci, nu si ce e in spatele acestei faceri, ce principii, angoase si frici au dus la acest comportament, daca e un facut sincer sau nu, inteles, asumat etc. Cand intr-o zi bucurestenii nu isi vor mai pune masinile pe trotuar, putin conteaza daca asta s-a intamplat fiindca Biserica s-a decis sa-i afuriseasca, sau ca Politia a inceput sa dea amenzi la toata lumea, sau ca, pur si simplu, romanii au patruns brusc si simultan metafizica nepunerii masinii pe trotuar. Important e sa nu si-o mai puna acolo.
Or, daca vorbim doar despre comportamant, la nivelul comunitatii acesta e, in mare, un simplu reflex conditionat la sistemul de stimuli sociali de tip recompensa – pedeapsa. Rousseau stia asta acum cateva sute de ani, si a spus-o cu cuvinte clare: “Dati-mi mie autoritatea si voi ii voi face pe cetateni sa se poarte moral fara ca vreunul dintre ei sa aiba habar ce e aceea morala.”. Nu sunt multi filosofi in societate, asa ca reflexul conditionat e suficient. Absolut suficient! Oricum, un foarte bun inceput. E destul ca cineva sa faca niste legi bune, sa faca in asa fel incat sa fie respectate, si romanii vor incepe sa se poarte ca si cum ar fi civilizati, iar Romania va parea si ea o tara civilizata. Si asta in cateva luni.
Sigur, si Scoala, Biserica, Televiziunea, Comunitatea, Vecinii, ONG-urile, Prin noi insine, Noi-Insine-Mergand-la-Biblioteca am putea face asta. Doar ca ne-ar lua vreo 60 de ani. Sau poate chiar 65, 70, sau chiar pana spre suta. Si unii dintre noi tare am vrea sa vedem “minunea” cat inca mai traim…
Si e bine ca nu avem multi filosofi in societate! Acestia, filosofii, adica, se incapataneaza sa caute explicatii, sa justifice, sa gaseasca legaturi conceptuale, se faca lucrurile de capul lor. Cu nefilosofii e mai simplu. Fiindca nu isi dau seama prea bine ce le-a determinat un anumit comportament – si nici nu-i intereseaza prea mult, la urma urmei, atata vreme cat vad ca si altii fac la fel – il iau “de bun”, si dupa o vreme ajung sa creada ca “asa trebuie sa fie”, adica le intra in reflex, prin mimetism social. De asta e bun reflexul, ca te scuteste de efortul de a mai gandi. Concentratia de filosofie din Germania sau din SUA nu e mai mare decat cea din Romania. Totusi, comportamentul e cu totul altul. Cu totul altul acolo, la ei, pentru ca dupa ce vin in Romania se schimba lucrurile, dupa ce se dezmeticesc.
Sa fim seriosi si neipocriti, deci! Civilizarea rapida si eficienta se face cu forta, prin frica. Frica de pedeapsa, frica de consecinte, dar si frica de a nu primi rasplata, frica de a vedea ca altul primeste morcovul si tu nu. “Motivarea”, acest cuvant atat de drag, e tot o forma de frica, aceea ca vecinul tau va primi un beneficiu social pentru comportamentul lui “frumos”, si tu nu: o marire de salariu, o promovare, o poza la gazeta de perete. Daca vrei sa vezi rezultate, civilizarea se incepe cu comportamentul, nu invers, asteptand ca schimbarea dinspre interior sa duca, pana la urma, si la o purtare civilizata. Domnule hot, a reluat Andrei Plesu cursurile de la Colegiul Noua Europa, nu doriti ca fundatia noastra sa va dea o bursa ca sa puteti intelege mai bine dimensiunile ontologice ale actiunilor dumneavoastra?
Politicienii destepti stiu cum merg lucrurile si cum sa le indrepte in directia buna. O fac subtil, fara sa-ti dai seama, facandu-te sa crezi ca primesti, nu ca dai, ca tu decizi si ca esti la fel de destept ca si ei, ba chiar si mai si. Politicienii prosti cred sincer ca problema asta trebuie rezolvata “prin educatie”, adica de catre altii. E plina Romania de ONG-uri care incearca de douazeci de ani sa ne educe, sa ne schimbe mentalitatea, sa ne faca sa intelegem, sa ne fie rusine cand facem cate o nefacuta, si, pe cale de consecinta, sa nu mai gresim a doua oara. Intelectualii si oamenii de bine dau buluc in ONG-uri si muncesc de dimineata pana seara la tot felul de proiecte sociale, dau bani din firma, sau chiar din buzunarul lor. Sa tineti minte, insa, urmatoarele cifre pe care le-am amintit de multe ori in articolele mele: nu pot face o suta de ONG-uri, timp de zece ani, cat poate sa strice un singur politician intr-o saptamana…
(poza cu catelul e a lui GremlinzTattoo de pe www.deviantart.com, celelalte sunt facute de catre mine prin Bucuresti)
Comentarii (34)
Din experienta altor popoare ( a se citi nemti, austrieci, … dar putem continua…), metodele coercitive sunt cele care dau cele mai bune rezultate. Numai sa ai cine sa le aplice – fara partinire…:) si aici intervine partea grea…
Ce te faci cand atragi atentia unor politisti cand vezi un bolid parcat necorespunzator chiar in apropierea lor ( lucru care i s-a intamplat fiului meu, student anul II UMF Buc.) si ti se spune : “A.. si ce ? …. e de-al nostru” … Aici e marea problema.
asteptam formatorul de opinie, sa respecte el insusi legea, si apoi, promitem … ne vom uita la ceea ce povatuieste. Altfel, ne-ar acapara lehamitea, mult prea mult.
Ce numere de inmatriculare sunt cele cu “CD” sau “TC”?
tu cati anisori ai?
Vreo 19….
te iert
Diplomati ai ambasadelor straine in Bucuresti. GB
Ce numer de inmatriculare sunt cele cu “CD” sau “TC”?
scrie mai jos, daca citesti mesajele
Si eu sunt un sustinator al “civilizarii prin forta”. Bineinteles, ma delimitez categoric de extreme (daca furi iti tai mana)! Si mai cred ca si in “tarile civilizate”, ceea ce mentine standardul este tocmai frica. Drept exemplu clasic, ma gadesc la placerea pe care o au multi dintre strainii care ne viziteaza, de a incalca regulile. Nu cred ca este numai mimetism, dupa placerea pe care o arboreaza.
George, poza de pe sinele de tramvai, ai facut-o tu, sau e culeasa? 🙂 ))))
G.B., te citez, “civilizarea se face prin lege” 🙂 ))) Schimba repede poza, nu de alta, dar banuiesc ca vr
… banuiesc ca vrei sa ramana valabil textul 😉
da’ ai noroc, te salveaza catelu’, are o privire trista, se simte vinovat, nu-i place sa scormoneasca printre “Rigorile legii”
Da, am mers dupa nemernic pana s-a oprit la stop, ca nu puteam sa-l pozez din miscare. Cred ca e facuta in Baneasa, pe bv. Aerogarii, pe la Cocosatul. GB
🙂 🙂 🙂
“Sa fim seriosi si neipocriti, deci! Civilizarea rapida si eficienta se face cu forta”. Sunt in dubii, vrei sa-l civilizezi tu pe nemernic, sau vrei sa te civilizeze legea? 🙂 ))) Personalitate multipla, am inteles ca ai. 😉
Eu cred ca educatia este importanta. Daca eu stiu ca cel care iese dintr-o incinta/cladire/camera/sala are prioritate fata de cel care intra, nu inseamna ca sunt mai destept. Inseamna ca sunt ceva mai educat si mai frustrat. Fiindca consider o lipsa de bun simt cand cel care intra in incinta/cladire/camera/sala nu acorda prioritate celui care iese! Este exact ca in regulile de circulatie: cel care trece pe “rosu” este intotdeauna vinovat! Din pacate, la intrarile/iesirile din incaperi nu exista semafoare. Asa incat vor exista persoane frustrate (cei care stiu “regulile de circulatie” si persoane nepasatoare, absentem care hanar nu au ca au gresit!
Este o metafora, evident. Putem inlocui “intratul/iesitul” din si in incinte cu scuipatul pe jos, aruncatul ambalajelor pe strada, parcatul in zonele interzise, intratul “in fata” la cozi, muzica la max in bloc, caruciorul de cumpararturi “parcat’ in mijlocul culoarului la hypermarket, etc.
Exista un limbaj al civilitatii. Si daca nu este cunoscut de toti concetatenii ( ca sa parafrazez un “intelept” inca in viata), vom experimenta ceea ce traim din plin acum, intr-un Bucuresti cosmopolit si nebun: stress, frustrare, teama, indignare, revolta si, in cele din urma, banalul accident vascular….
O.
Pai nici eu nu am zis altceva. Doar ca educatia trebuie sa se ocupe in mult mai mare masura de comportament, sa inceapa chiar de acolo si sa il aiba in vedere in permanenta. O educatie bazata doar pe discurs va avea efecte pe care noi, cei care scriem aici, nu vom apuca sa le vedem. GB
De cate ori te-ai aflat pe contra sens, intre ceea ce spui si ceea ce faci?
Foarte corect. Eu as introduce “bunele maniere” in programa de invatamant, incepand cu clasa 0 si as tine-o pana intr-a opta! Ar fi un pas. Mic si insuficient dar ar fi ceva. Avem nevoie, in invatamant de un reformator cu viziune si creativitate, de un Spiru Haret, poate. Din pacate, actualul sistem nu permite accesul oamenilor de valoare in sistemul fundamantal decizional.
Personal, nu mai am speranta.
O.
George, iti cam place Legea lui Pavlov. 🙂
Da, pacat ca legea nu formeaza Oameni, ci, invers.
“Uite, domnule, ce reflex conditionat … Cand se aprinde lumina imi aduce de mancare…!”
Pentru orice lege exista un prag de suportabilitate. Contribuabilul vede/afla din mass-media ca banii sunt folositi necorespunzator si nu se conformeaza (cred ca nu sunt singura care a vazut ca a fost retrasa legea privind ridicarea autoturismelor). Daca autoritatea locala va continua cu panselute, borduri, licitatii masluite, parcari desenate pe carosabil (in loc sa aloce spatii pentru aceasta destinatie, unde sa fie construite parcari), etc, gradul de conformare va avea un trend descendent. “subtilitatea” legiuitorului are o limita. Nu cred ca forta si frica vor avea efect; vad ca oamenii deja se omoara la propriu pentru un loc de parcare – o lege mai aspra va schimba tinta.
Fa un demers catre Ponta, sa aiba mai mare grija de Administratiile locale, daca nu, sa fie de acord cu descentralizarea. Dar, nu prea vrea sa-si asume raspunderea, si o paseaza Parlamentului, nu-i asa?
Un demers obisnuit facut de un cetatean … are sanse egale cu zero in fata clasei politice. Inclusiv rezultatul unui referendum are caracter facultativ, pentru parlament. Iti aduci aminte …votul uninominal si numarul de parlamentari. Cred ca exagerezi in forma de adresare cand spui “fa un demers”, consider ca este potrivit din mai multe puncte de vedere o formula de genul ” sa facem” sau ” sa adunam semnaturi” pentru modificarea legii … dar rezultatul va fi oricum relativ egal cu zero.
Personal, consider ca descentralizarea cheltuielilor, fara descentralizarea dreptului de colectare a taxelor este suprareglementare si va conduce la suprastructura administrativa si marire de taxe. Eu nu as vota descentralizarea in forma propusa.
Ca nu vrea sa faca descentralizarea prin OUG ci prin lege votata de parlament , consider ca e bine; nu e bine ca in parlament se voteaza dupa cum indica liderul de grup. Chiar nu vad de ce sa platesti atatia parlamentari daca decid doar 4-5.
“Am aprobat programul pentru asumarea răspunderii, inspirat aproape integral din cel din 2012” – semneaza Ponta. Crezi ca se autoinclude in “asumarea raspunderii”?
Cred ca nu isi permite sa se autoincluda.
Corect. Se exclude aproape integral din ceea ce aproba.
G.B., mare atentie, “un domn” joaca “de-a v-ati ascunselea”. Da’, nu contest, si mie mi-a placut.
ford, nu-mi place, mazda, doar 2, cat despre masinile parcate pe oriunde, oricum, ar trebui sa cunoastem in prealabil cetatenia personalului auxiliar folosit de ambasada in cauza, daca este autohton sau nu. Nu ca altii, nu s-ar inspira. Lipsa legii sau, mai bine zis, lipsa tratamentului in cazul incalcarii ei, inspira. Nu ma uit in curtea vecinului din apropiere, al carui bocanc, a lasat urme, ci ma uit ceva mai departe, unde nu si-au bagat toti picioarele sau/si nasu’.
de data asta nu ma pot abtine,
🙂 🙂 🙂
G.B., ma pun din nou in locul tau, si-ti dau dreptate, nu te pot contrazice. Legea este cea care primeaza, sub toate formele ei. Din pacate. Offf, iar ma faci sa-mi declar autosuficienta.
P.S. Reducere la absurd: Legea poate fi un substitut al respectului de sine, atunci cand iti lipseste cu desavarsire.
multe PJ sufera de o reala si crasa doza de lipsa de respect de sine.